De stamvader van mijn familietak is Thomas Koops (1734-1790). Hij is geboren in het Drentse Kolderveen als zoon van Coop Jans. Zijn kinderen en de latere generaties droegen zijn voornaam vervolgens als hun achternaam. Tot ongeveer 1850 woonden en werkten allen in Kolderveen, maar daarna ging men de wereld in en ontstonden meerdere familietakken, ondermeer in Oldemarkt, in de Haarlemmermeer en in Hoogeveen.

In deze blog worden oude verhalen rond de familie Thomas verteld en zoektochten naar oude gebeurtenissen beschreven, met als doel bijna of al helemaal vergeten familieleden weer enigszins uit de vergetelheid te halen.

donderdag 19 juli 2018

Egbert Thomas (1852-1924), deel 2

Drie jaar geleden schreef ik hier al eens een verhaal over de emigrant Egbert Thomas, die begraven is in Lynden, Washington, USA. Ik sprak toen de wens uit om ooit nog eens een foto van hem te kunnen aanschouwen, “Het valt niet uit te sluiten dat op deze site ooit nog eens, via een kleinkind of zo, een portretfoto van Egbert verschijnt. Stay tuned!

Niet lang daarna kreeg ik een berichtje van een dame uit Florida, die mij vertelde dat haar bet-bet-overgrootvader Egbert Thomas is geweest en dat zij enorm benieuwd was naar de voorgeschiedenis van Egbert in Nederland, waarvan zij verder niets wist. Wat volgde in de jaren daarop was een levendige mailwisseling, waarbij ik veel heb geleerd over de geschiedenis van Egbert’s nageslacht in de VS, en ik haar veel heb verteld over de geschiedenis van Egbert in Kolderveen en zijn voorouders.
Op deze manier kwam ik in het bezit van vele foto’s en interessante verhalen over met name de familietak die is gesticht door Egbert’s jongste zoon John Thomas, waarvan ook de dame in Florida een afstammeling is. Tussen die foto’s zat ook een afdruk van een oude foto waarop een man met snor stond afgebeeld en waarover werd verteld dat het hier waarschijnlijk om deze genoemde John Thomas ging.

Egbert Thomas (1852-1924), in 1909, dan 57 jaar oud

Jarenlang is dat zo gebleven, totdat in Texas dit voorjaar Dorothy Barrett overleed. Haar meisjesnaam was Thomas en ook zij stamde af van John Thomas. Via haar echtgenoot kwam men in Florida in het bezit van niet eerder bekend fotomateriaal, waartussen ook voor het eerst portretfoto’s die onomstotelijk John Thomas voorstelden. Deze persoon verschilde uiterlijk echter duidelijk van de eerdere foto van de man met de snor.

Vanuit Florida werden mij uiteindelijk kort geleden de laatste legpuzzeltjes aangeleverd die hebben aangetoond dat het om een portretfoto van Egbert Thomas moest gaan. Om de originele foto van de man met de snor zat namelijk een passe-partout waarop de naam van de fotograaf was vermeld. Vanuit Florida bereikte mij de vraag of dit een Nederlandse tekst zou kunnen zijn.
Het bleek te gaan om de fotograaf Otto Reints, die, zoals op internet snel te vinden was, tussen 1908 en 1910 aan het Oosteinde in Meppel een zaak had. Deze periode valt samen met een bezoek dat Egbert Thomas aan Nederland heeft gebracht, want ik heb een kopie van de passagierslijst van het S.S. Noordam, die op 21 augustus 1909 van Rotterdam naar New York vertrok en daar op 30 augustus aankwam. Aan boord was toen Egbert, met bestemming Lynden, Washington, USA. Hij had gelogeerd bij zijn zuster, de weduwe Hendrikje Withaar-Thomas in Meppel. Dat hij voor haar een portretfoto heeft achtergelaten lijkt voor de hand te liggen: het feit dat na bijna 100 jaren in Florida ook een foto uit Meppel is opgedoken, leert dat hij ook foto’s uit Meppel moet hebben meegnomen naar de VS.
En zo, na een onnavolgbare reis door het verleden en inspirerende kontakten aan de andere kant van de oceaan, ben ik best een beetje trots om op deze blog een foto te kunnen laten zien van Egbert Thomas, gemaakt in 1909, het jaar dat mijn vader dertig kilometer verder naar het oosten (in Hoogeveen) is geboren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten